tisdag 16 september 2008

Rostad havre

Jag hittade ett recept på ett surdegsbröd i en bok här hemma som jag tänkte dela med mig av till er. Boken heter "Riddarbageriets bröd" och det är han som var bagare i TV4 för några år sedan som har skrivit den.. Johan Sörberg heter han. Till det här brödet krävs det surdeg. Här kan du se hur man gör det!

Jag har ändrat lite i receptet, för min deg blev alldeles för hård när jag gjorde som det stod i boken.

Rostad Havre

6 dl vatten
1 dl surdeg av råg
7 dl vetemjöl
2,5 dl grahamsmjöl
1/3 pkt jäst
1 tsk ljus sirap
1/2 msk salt
1,3 dl rostade havregryn

1. Rosta havregrynen i enn torr stekpanna tills de blir lite bruna
2. Blanda santliga ingredienser utom havregryn och salt.
3. Kör degen 2 minuter på låg växel/knåda den i 5 minuter
4.Fortsaätt 6 minuter på mellan växeln/knåda 10 minuter
5. Tillsätt salt och rostade havregryn och kör på mellanväxeln i ytterligare 5 minuter/knåda 10 minuter
6. Låt degen vila i 2 timmar
7. Dela dagen i två bitar
8. Forma bitarna till runda kakor
9. Platta till bröden något och lägg dem på en plåt
10. Pensla med vatten och strö grahamsmjöl över
11. Snitta ett tunt rutmönster
12. Jäs i ca 2 timmar
13. Värm ugnen till 250 grader
14. Sätt in plåten i ugnen och spraya med vatten. Sänk därefter värmen till 230 grader
15. Låt bröden stå inne i ca 30 minuter.

Jag rekommenderar inte att knåda förhand. Det skulle jag aaaaldrig ha orkat! Ett annat tips är att ha stektermometer i brödet så vet du exakt när det är klart. 98 grader ska det vara när detär dags att ta ut dem..

Tack svärmor i himmelen för assistenten. Den används flitigt! Iallafall i perioder.



Färdig deg...


..två timmar senare..


Utbakade på plåten...


..ytterligare två timmar senare..




Klart!


Som ni märker är det här absolut inte ett bröd man slänger ihop innan frukost. Det tar tid, men det sköter ju sig i stort sett själv, så det är inte så ansträngande... Resultatet blir ett jättegott bröd. Väldigt gott, men kanske liiite kompakt ändå. Man kan ju minska lite till på mjölet om man vill, men då kan det ju vara så att de flyter ut lite mer och inte blir så "höga"...

Lycka till! :)

Inga kommentarer: