måndag 15 september 2008

Bråk

Idag har vi ett bråk, jag och Vilme. Såååå himla tråkigt är det, men jag tänker INTE ge mig.

Idag är det måndag och pappan jobbar. Barnen vaknade ju såklart tidigt som vanligt, så vi var helt klara och påklädda innan 9 i morse. Hade tänkt att jag skulle vara superpedagogisk och gå till skogen med Vilme. Eftersom vi inte hade någon tid att passa på förmiddagen så hade jag tänkt att ta med fika och låta Vilme få gå i sin egen takt och titta på ALLT. Men tji fick jag!

Medan jag höll på att mata Eira så gick Vilme och hämtade sitt lego och ställde det i TV-rummet. Jag sa till honom att han inte fick hälla ut det för att vi snart skulle gå ut. Två minuter senare ligger hela legokorgens innehåll över heeeela golvet. Ungen vägrar plocka upp, och jag har sgat att vi inte går ut förräns det är borta. Han är faktiskt snart tre år så han förstår mer än väl vad som krävs nu. Men icke! Legot ligger fortfarande på golvet efter en och en halv timme och jag ger mig inte. Har sagt till honom att jag kan hjälpa honom, men då måste han börja själv... Så han förstår att han faktiskt måste hjälpa till, och inte bara slänga i en bit.

Tycker ni att jag är elak? Eller är det helt rätt att ställa liknande krav på en treåring?

Dessutom pågår en annan konflikt samtidigt. Vilme ville ha frukt och skulle prompt dela bananen i små bitar (med skalet kvar) som de gör på dagis. Han delade den själv med en matkniv och nu ska han självklart ha en hel banan. Oväntat va? Blir ni förvånade om jag säger att han inte får en ny... Gissa vad kul vi har!! :)

Tråkunge! Men iofs så var det bra att jag fick lite tid över... Har nämligen bäddat rent i alla sängar och plockat undan lite (dock inte på golvet i TV-rummet..). Nu leker Vilme i sitt rum och Eira sover så jag har det rätt soft måste jag säga. Men lite luft hade ju inte vart fel...


Bild på gosan i 5 myror kläderna från häromdagen. Observera den underbart snygga babysittern. (Ärvd från kusinen och inhandlad 03) Mkt ful, men väääldigt bra gung i tycker Eira!

5 kommentarer:

anushka sa...

nice...

Anonym sa...

Tycker du gör helt rätt som inte ger dig! Stå på dig morsan:-)

Anonym sa...

Gah, såna där konflikter är inte kul, såna har jag varit med om typ 140 stycken...strongt om du inte ger dej utan inväntar att han plockar ihop legot först. Det värsta är ju när man själv vill göra den där grejen man utlovat och så vägrar ungen göra det som ska göras först, vad det nu sen må vara...DÅ är det svårt att vara konsekvent. Men jag hejar på dej!

Anonym sa...

alltså den där bebysittern var ju inte ens snygg när vi köpte den, men det var den enda som fanns just den dagen... Den gungar ju bra iallafall.
Hur lång tid tog det innan han städade?

Anonym sa...

Konflikter är inte roliga... speciellt när man hade tänkt att det skulle bli en mysdag... Men nån gång måste man ju börja ställa krav!!