onsdag 17 december 2008

Ute på äventyr + dagisbekymmer

Idag har Eira och jag varit på ett litte äventyr. Det var verklige på tiden nu kändes det som. Vi har knappt varit utanför samhället sedan barnen blev sjuka förra veckan... Så idag åkte vi till Camilla och Leo. Mycket trevligt! Även om lilla Leo inte var på sitt bästa humör eftersom han hade fått spruta igår, så hann vi med att prata ikapp oss lite.


Leo har en skitcool stol som Eira bara var tvungen att provsitta :)


Såhär snygg blir man när man har ätit en hel burk HIPP nudlar och grönsaker (som förövrigt var MYCKET gott enligt Eira) och gnuggar sig i ögonen. Leo hade dessutom bara mjuka haklappar, och det funkar inte på lilla damen. Då sitter hon bara och tuggar på den istället för att äta... Men lite tvätt har väl ingen dött av..?? :)

Imorse när jag lämnade Vilme så pratade jag med ur personlanen om när Eira skulle börja... Han sa att det finns massa barn på kö, men väldigt få platser. Panik! Visst har jag vetat om situationen, men nu när han pratade om det så blev det så himla verkligt. TÄNK om vi inte får någon förskoleplats till Eira? Vad fasen gör vi då? Jag har ju tänkt att börja plugga i Augusti (om jag kommer in). Nicklas kan ju säkert vara hemma ett tag, men längre än till jul får vi inte ihop det rent ekonomiskt...och vad är det som säger att det är lättare att få plats efter jul när ingen slutar "naturligt"?
Vi bor ju på en väldigt liten ort med bara en förskola, med en avdelning. Förskolan ligger i ett stort hus med en massa tomma lokaler, så personalen tycker ju att man kan öppna en till avdelning. Men i vår skitkommun lär väl inte det hända...
3 stycken slutar till hösten pga. att de ska börja skolan. 7 bebisar har fötts under året nu, och de lär ju vilja komma in förr eller senare...+ att det tydligen finns fler barn utifrån som står på kö.

Sen är jag lite tveksam till vad jag tycker om att sådana som inte bor i samhället ska ha sina barn här. Rent egoistiskt så tycker jag ju att vi som bor här borde ha förtur, men så är det ju inte såklart. Men att folk som hör till en helt annan del av kommunen ska ha sina barn här bara för att de passerar på vägen till jobbet tycker jag känns lite sådär... (Nu finns det 4 syskonpar, totalt 8 barn, som inte hör till samhället, varav två av dem kanske slutar när de bestämmer sig vart de ska bo).
Såklart har de ju sina platser och det kan ju ingen ta ifrån dem (tror jag iallafall), men det skulle ju kännas väääldigt konstigt om nu Eira inte skulle få plats när det är dags. Viss syskonförtur finns, men det finns också en regel att de inte kan hålla en plats mer än två månader. Så t.ex. om vi har sökt till augusti och står först i kön, så kan det alltså komma någon som vill ha platsen i juni istället. Då går platsen till "den nya" istället. Egentligen en rimlig regel. Men det känns så surt.
Jag menar, allt står och faller med om vi får någon plats eller inte. Skjutsa iväg Eira till ett eget ställe känns inte som ett alternativ, och att Vilme skulle byta förskola finns inte på kartan. Dessutom skulle vi behöva två bilar om de inte skulle gå här i samhället, för vi kan ju knappast begära att de som pappan åker med till jobbet (de kör en dag/vecka ungefär) ska hämta våra barn på dagis. Dessutom skulle de inte få plats...

Jag vet, det är ju långt kvar och mycket kan hända, men jag kan inte sluta tänka på det. Skit också!

7 kommentarer:

mammigranten sa...

fy vad jag är glad att jag slipper den svenska krångligheten, alla papper hit och dit, allt extra tjafs och allt annat, men jag förstår dig, vi var i liknande sist förra hösten

mammigranten sa...

du skulle tutat!
jag fick en en riktigt lång bara jag fällde ena sätet bak och drog framtoppen i framsätet, smidigt när de är nätade och barrfri gran

Anonym sa...

Va jobbigt med förskoleplatsen! Hörde från A&J i helgen att det bara fanns plats i Haurida just nu... Inte roligt alls ju. :-(

Anonym sa...

Ja det var kul att ni kom! Trots att vi kanske inte var det roligaste sällskapet..lillemannen har haft feber hela dagen..39.4 nu på kvällen så det var ju därför han va lite lessen..stackarn! Tur att det inte är några fler sprutor nu på ett tag:-) Vi får träffas en annan dag så dom små liven får leka lite mer!

mammigranten sa...

Lägger in recept på bloggen

mammigranten sa...

nu finns det där

mammigranten sa...

Nja kolan är ju mer flytande än knäck, men nästan. Chokladmomentet var enkelt om man bara har en smal pensel