måndag 15 december 2008

Lugnet har lagt sig

Nu är det lugnt i huset. Barnen sover, disken är diskad, huset är undanplockat, lampor är släckta, mysbelysningen tänd och allt detta vid 18.45. Det fattas bara lite ljus, men det ska jag fixa snart. Lovely! Detta är helt klart den bästa stunden på dagen. För hur mycket man än älskar sina barn så är det grymt skönt när de sover... Eller hur?
Nicklas och jag pratade just om att vi aldrig skulle byta bort den här stunden på kvällen. Vi har ju lite "problem" med att våra barn vaknar väldigt tidigt på morgonen, men aldrig att vi skulle byta. Hemska tanke att ha barnen uppe hela kvällarna bara för att de ska sova lite längre på morgonen.. (fast det är i vilket fall som helst inget alternatv för oss eftersom Vilme vaknar lika tidigt oavsett läggtid) Då sover man ju bort sin "ensamtid". Alla föräldrar kanske inte behöver den, men vi gör det absolut.

Idag har vi haft en riktig tråkdag. Pappan har jobbat som vanligt och ÖF hade ju julavslutning redan förra veckan, så dit kunde vi ju inte åka. Den enda kompis som finns till Vilme här ute kunde inte leka och min påhittningsförmåga var lika med NOLL. Så vad har vi gjort då? Jo, vi var ute i förmiddags i det gråa tråkiga vädret. Det bröjade bra, men som vanligt spårar Vilme ur efter en stund. Idag fick jag lägga honom över Eiras vagn för att öht. ta mig hem. GAHH!
På eftermiddagen har vi bråkat, bakat små hjärtkakor av smördeg till julafton, bråkat, kollat på film, kissat ner oss (Vilme då såklart), bråkat osv. Kul dag va?

Eira har även hunnit med att göra sitt första bus. Det roliga var att det var EXAKT samma bus som var storebrors första :).


Vilme april 2006


Eira december 2008

Eira är en dryg månad äldre än vad Vilme var vid bustillfället. Mest oroväckande av allt är att de FULA kaklet fortfarande sitter kvar efter tre år i detta hus. Det trodde jag aldrig... Men kök är ju dyrt, och man blir väl kanske lite hemmablind (Men erkänn att ni är grymt avis på mitt kakel?). Fast i vår har vi iallafall bestämt att det ska bort! Vi ska inte riva ut hela köket, för det har man inte råd med som mammaledig och sjukskriven, men vi ska byta bänkskivor och fixa kaklet iallafall. Tror att det kommer bli en grym skillnad!

Nu åkte Nicklas och tränade så nu har jag en hel kväll alldeles för mig själv till på köpet. Härligt!

5 kommentarer:

mammigranten sa...

Vad lika de är, och söta såklart.
Tycker du gör massor på dagarna, här hinns det inte med ens hälften känns det som...

Rehnstedt sa...

Håller med dig fullständigt, den stund man har själv på kvällen är jätteskön! Även om man har världens goaste barn!
Kul att höra att det är fler som bråkar... Idag har det nog varit lugnt här hemma, fast I & jag har inte träffats så många timmar.

Anonym sa...

snart har jag och barnen julledigt i över 3 veckor då måste vi ses så ofta vi kan så att det inte blir några tråkdagar
pöss

Anonym sa...

Vad otroligt lika varann dom är till utseendet, bebisVilme och bebisEira!
Och samma bus också...skojigt. :-)

Anonym sa...

Jag har också mycket hellre lediga kvällar än sovmorgon. Tyvärr har jag ju ett barn av varje sort. Det är rätt osmart, får uppfostra dem bättre tror jag...