lördag 7 februari 2009

Piroger + bebismat

Så, nu är pirogerna så gott som klara, och jag tänkte dela med mig av receptet. Jag är inte mycket för recept, så några exakta mängder är svårt att skriva...

Köttfärspiroger

5 dl vatten
25 g jäst
olja
salt
lite socker

vetemjöl


Lös upp jästen i ljummet vatten. Blanda i övriga ingredienser och knåda till en bra deg. Låt jäsa i ca. 40 min.

Under tiden gör du köttfärsröran.
Fräs 500g köttfärs i en stekpanna. Blanda därefter i hackad paprika, purjolök och majs i pannan och låt det fräsa med en stund. Krydda med salt, peppar och lite soya.
Låt svalna. (obs. viktigt, för annars smälter degen när man lägger på den varma köttfärsen)

När degen är färdigjäst delar man den i 12 bitar. Kavla ut varje bit till en rund, ganska tunn, kaka. Gör några i taget och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. (Det blir svårt att flytta pirogen när den är klar) Bred lite tapenad på ena halvan av "kakan". Lägg sedan på köttfärsblandningen. Över det tar du några teskedar creme fraiche blandad med chilisås (i burk cf och i msk chilisås ung.) En ostskiva över det och sedan viker du ihop "paketet". Tryck till, och vik in, kanten ordentligt så det inte läcker.
Pensla pirogerna med uppvispat ägg och lägg på lite riven ost (jag var lat och nöp små bitar av ostskivor istället). Grädda i 225grader i ca. 12 min.

Klart.... och suuuupergott!



Om man dessutom råkar ha en typ 8 månadersbebis som vi, så kan man slå två flugor i en smäll, och göra lite bebismat samtidigt.

Bebis"lasagne"

Lägg köttfärs, tomatpure, vatten, risonipasta, finhackad paprika och purjolök i en kastrull. Krydda med vitpeppar och valfria örtkryddor. Koka tills pastan är färdig (ca. 11 min). Späd med mer vatten undertiden om det blir för tjock konsitens. När det har kokat färdigt häller man i lite grädde/mjölk och några skivor ost.
Klart!

Tips. Om det blir för rinnig konsistens (beror ju såklart på hur mycket pasta man har i) så kan man reda av grytan lite.

Detta var en hit hos lilla damen kan jag lova!

Nu är det dags att stoppa in de sista pirogerna i ugnen, och fixa lite sallad, för snart är det dags för mello!

Ha en trevlig kväll, och glöm inte att prova mina supergoda pirogskis!

1 kommentar:

Anonym sa...

Å den lät god! Med tapenad och allt. Måste göra när jag har en ledig stund nån gång...