tisdag 3 februari 2009

Dagen börjar lida mot sitt slut..

..och lugnet har lagt sig! Så skönt när huset är undanplockat och det bli tyst...

Eira har troligtvis somnat, det är iallafall tyst.... och Vilme ligger i sängen nu och somnar nog inom 5 minuter. Idag var jag inne hos Eira en gång, innan hon blev lugn, så jag tror verkligen att vi gjorde rätt som tog en riktig skrikkväll (även om det inte kändes allt för bra då). Hon verkar inte sakna nappen allt för mycket...
På dagen idag somnade hon på 1 minut i vagnen och sov i två och en halv timme. När jag körde in henne vid 14.30 så hade hon inte minsta tanke på att vakna (men vi brukar väcka henne vid den tiden, så att hon blir lagom trött till kvällen sen...).
Jag tror mycket på rutiner även för små barn (bebisar). Eira har älskat rutiner sedan hon bara var någon månad gammal. Varje dag hade ungefär samma mönster redan då. Nu ser en Eiradag i korthet ut såhär (om vi är hemma, och inte är ute och flänger på eftermiddagen. På förmiddagarna hinner vi med ÖF mellan målen):
06-07 Vaknar och är pigg som en mört.
07 Välling i soffan med brorsan.
08.30 Gröt.
11.30 Mat. En stor portion hemlagat oftast, men äter även burkmat med god aptit om det är det som bjuds. Det är knappt att hon blir mätt på en 8-månadersburk, men det går om man tar bort henne från bordet snabbt :)
12-14.30 Sover
14.30 Mellis. Typ smörgås, fruktpure, banan osv.
17 Middag med oss. Antingen mat eller gröt beroende på vad som finns att tillgå.
18.15 Välling i sängen
18.30-19 Somnar för natten. Sover i stort sett alltid hela nätter, med bara något snabbt uppvaknande. Innan var det för att hon tappat nappen... inatt vaknade hon till en gång, men då räckte det med att jag stack ner handen till henne så somnade hon om.

Jag är så nöjd med min lilla skrutta. Hon är nästan aldrig arg (förutom när maten kommer för sakta vi middagen) och hon skrattar åt allt och alla. Vågar knappt skriva det, för då kanske det vänder...:)

Idag har vi haft trevligt besök här. Det var mina mammavänner A och U med sina bebbar Hilma och Alvin. Jättetrevligt! Innan vi hämtade barnen (A har oxå en "storing" på dagis) så hann vi med en promenad. Så himla härligt... Det känns nästan som vår i luften. Idag sken solen visserligen inte så mycket, och det var rätt kallt, men det är något i luften ändå tycker jag...
Håller ni inte med mig?

Imorgon blir det BVC, och äntligen ska jag anmäla mig till matten... Kanske... :)



2 kommentarer:

Rehnstedt sa...

Va skönt att det går så bra utan napp!
Se till att anmäla dig till matten imorgon! ;-)

mosaik sa...

Ja matten lär du behöva...läkemedelsberäkningen är skoj som attans...alla rätt måste en ha på tentorna. Fast det brukar man fixa efter sjuttielva omskrivningar. Vad stora småfolket blivit, och hiskeligt söta med. KRAM på er/Anna-Lena