onsdag 22 oktober 2008

Idag var mammagrisen som bortblåst

Konstigt, men sant. Idag har Eira varit en solstråle hela dagen. Visserligen har hon inte varit just hos pappa så mycket för han har ju jobbat och tränat, men över lag har hon varit så himla glad idag. Sovningen har funkat bra, och leendena har avlöst varandra. Gud vad skönt det är när hon är glad igen.

Efter att jag hade bloggat igår så läste jag i min emninenta bok "Växa och upptäcka världen" att vid ca. 19 veckor kan de bli så här. Det är en utvecklingsfas, och just det som Eira håler på att träna upp just nu (t.ex. ta tag i saker ordentligt, sitta upp, vända sig mm.) stod med som saker som de lär sig under den här fasen. Jag vet faktiskt inte hur många veckor hon är, men runt 19 kan faktiskt stämma. Så då vet vi det, och då blir hela tillvaron genast mycket enklare.

Det stod även att de kunde ha humörsvängningar, och att vissa dagar kunde vara solskensdagar... Men vi säger att det inte är fallet, utan att fasen är över nu! Eller hur??

Den här boken måste jag faktiskt rekommendera till alla bebisföräldrar. Det har stämt EXAKT på både Eira och Vilme, och det är faktiskt himla skönt att kunna hitta orsaker till gnället och böket. Köp den!

Att jag inte tänkte på att det kunde vara en fas igår när jag skrev är ju en gåta iofs. För när alla mina vänner med bebisar klagar över gnälliga barn och vakna nätter så är mitt standardsvar "det är en fas" :)

Men nu vet vi som sagt, och då kan vi ta lite mammighet. Det går ju över...



Såhär kul var det att duscha idag. Måste säga att ställa bumbon i badkaret och duscha damen var riktigt smart. Snabbt och lätt! Observera att det är pappan som duschar och det var kul ÄNDÅ, även när jag gick ut ur rummet :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt med en glad Eira!! Ja, visst är det smart att sitta i bumbon & duscha... Isac hade en "jag-hatar-bada-period" & då funkade det jättebra! Men ibland fastnade Isac lite när jag skulle ta bort honom...