måndag 24 november 2008

Snö och tidiga mornar

Ojojoj, vad SNÖ vi har! Ni vet ju vad jag tycker om snö... (= blä, för jag blir så nervös) så jag är lagom nöjd :(. Vi fick ställa in vår vanliga måndagssyssla, dvs, ÖF idag, för jag vägrar att åka ut i onödan med bilen en sån här dag. Det räckte gott och väl med den kilometern vi åkte till Vilmes kompis på förmiddagen (Nej, jag var inte så sugen på att gå med båda barnen i snöstorm, även om det hade varit bäst för både mamma och miljön) för att inse att jag+bilar+snö inte är någon bra kombination just nu.
Så nu har jag även tvingat pappan att skippa sin träning idag. Motvilligt gick han med på det, för han är inte orolig säger han. Men JAG är det. Som tusan!

Nu är far och son ute och skottar istället, och det var välbehövligt. Visserligen snöar det ju fortfarande, men lite får man ju undan iallafall. Imorgon skulle skiten tydligen börja smälta bort! Det uppskattas!



Såhär ser det ut om man kollar ut genom vårt vardagsrumsfönster i detta nu. Inte alla som har två snöskottande hunkar utanför fönstret... :)

Ett annat problem vi har i den här familjen just nu är lilla damens sovvanor. Ungen, som alltid har sovit som en liten prinsessa, har fått för sig att med morgon menas typ 5. Inte så kul!
Vi har provat diverse olika "kurer" (typ mer mat, somna senare osv.), men inget tycks funka. Nu är hon visserligen lite snorig, så jag vet inte om hon irriteras så mycket av det så att hon blir för pigg helt enkelt. Men jag misstänker starkt att det här bara är något hon har bestämt sig för. Det funkar inte med mat för att få henne att somna om heller, så det är ju inte av hunger hon vaknar... Tänkte ändå prova att springa upp inatt och värma ersättning på stört när hon börjar
böka. Då kaaaanske hon kan somna om. Men skulle egentligen inte tro det... Så vad gör man? Är det bara att gilla läget eller kan man använda sig av t.ex. en gummiklubba?
Inatt för pappa och storebror sova i Vilmes rum iallafall så att inte alla behöver anamma Eiras sovtider. När man ligger 4 i en dubbelsäng är det ju annars lätt att man gör det...

Nu ska jag baka lite bröd. Insåg imorse att vi hade typ 3 brödskivor hemma och jag tänker INTE ge mig ut på vägarna idag som sagt. Så det så!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jadu, det där med sovvanor är ett gissel. Nora sover än så länge hyfsat bra på morgonen.. hon vaknar mellan 06-08 och det är bra tycker jag.
Storebror däremot, när han var bebis så tyckte även han att det var hög tid att gå upp när klockan visade på 05,00 så jag vet exakt hur tröttsamt det är. Särskilt nu när det är kolmörkt så dags.. det känns verkligen som att man kliver upp mitt i natten.

Antar att det bara är att gilla läget så länge det varar.. för det ändrar sig ju så småningom! Jag hoppas det ändrar sig snart för er! :)

Anonym sa...

Usch då..så tidigt! Leo kan oxå vakna vid den tiden..men då hjälper oftast lite mat och ett antal "instoppningar" av nappen:-) Han somnar nästan alltid om..jag VÄGRAR gå upp så tidigt..har bestämt att dagen här hemma inte börjar innan sju!Så det så! Idag sov han till 08.45!! Hoppas det ordnar sig! Kram

elin sa...

Linda och Camilla- Ja, 5 är verkligen FÖR tidigt! Vi har som regel att man "får" vakna efter 6, men vi brukar inte gå upp på en gång. Runt 7 däremot är ju helt OK.

Anonym sa...

gud vad skönt det är med större barn. på helgerna får jag väcka mina barn och onm gry skull vakna tidigare än vad mamma och pappa vill så är bollibompa en bra räddning.
vad sägs om fika på ons kl 14 pöss