söndag 24 augusti 2008

Fixardag

Idag har vi fått riktigt mycket gjort faktiskt. Det var sånt där perfekt "fixauteväder" så dagen har tillbringats till största delen ute i trädgården. Bl.a. har vi städat bilen invändigt (mycket välbehövligt), rensat rabatten och tagit ner flaggstången...(den blåste av i januari, och sen blev ju Nicklas sjuk så det har lixom inte blivit av). Dessutom har jag lagat mat (kött i kantarellsås med klyftpotatis- GOTT!) och startat två surdegar. Har länge funderat på att prova att baka med surdeg, men det har inte blivit av innan... Synd bara att jag inte kan baka förräns på torsdag med dem.. Men men, den som väntar på nåt gott...

Resten av helgen har gått i rasande fart, som vanligt. I fredagskväll var vi hos mor och far och åt middag. Lillebror kocken hade lagat rådjursfile med jordärtskockspure och rotsakspytt. Till det var det en skogsbärs/rödvin/chokladsås (skum kombination, men jättegod). Supergott! Ibland är det lyxigt att ha en kocklillebror. Sen gjorde jag chokladmousse till efterrätt, oxå mycket gott!

Igår var vi och firade lillkusinen Lucas som har fyllt ett år. Lite tråkigt dock att min röst var helskum igår. Fick knappt fram ett ljud.. Skumt för jag är inte förkyld och har inte ont i halsen. Jag var bara hes lixom. Idag är det bättre, men jag kraxar fortfarande lite. På eftermiddagen var Vilme och Nicklas med farfar ute och plockade svamp. På kvällen blev det pizza... Sista måltiden... :)
Nicklas och jag ska nämligen lägga om vår kost nu. Både han och jag kan behöva gå ner ett par kilo nämligen. Nicklas är ju van att träna fotboll och att ha ett aktivt jobb så han har gått upp en del nu. Inte så konstigt med tanke på att han faktiskt har varit riktigt dålig. Han kan fortfarande inte springa så någon fotbollsträning är det ju inte tal om. Jag å andra sidan har ju alltid varit överviktig så för mig är det ju inget nytt...
Men men... vi får väl se hur det går!

Imorgon åker vi till Kolmården med en annan familj. Ska bli roligt att komma iväg på något, även om det bara är över dagen. Bäst att passa på, för nästa vecka börjar Nicklas jobba (eller arbetsträna rättare sagt)... Efter 7 månaders sjukskrivning. Ska bli skönt att få lite vardag- och helgkänsla igen, även om det kanske kommer kännas konstigt att vara ensam hemma nu... Samtidigt kan det kanske vara skönt att vara ifrån varandra lite. Den som lever får se!

Återkommer troligtvis med bilder efter morgondagen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lycka till med surdegen! Minns att min make försökte sig på surdegsbröd för nåt år sen, det brödet blev oätligt av nån anledning...Hoppas det går bättre för dig!
Ha så kul på Kolmården, då rör ni er i våra hemknutar ju! Vi har varit där 2 ggr i sommar och bägge gångerna har regnet ööööst ner...men till imorgon har dom faktiskt lovat sol.
Ha det så bra!

Anonym sa...

Saknar bilder från din dag på djurparken:-)