söndag 20 september 2009

LCHF chokladbollar

Jag har hunnit med att baka lite idag med.
Experimenterade lite själv och resultatet blev alldeles underbart :)

Dessa chokladbollar smakar väldigt likt "vanliga", och är alldeles LCHF-vänliga. Om man bortser från sötningsmedlet, men det kan man ju skippa om man vill.

LCHF chokladbollar

100 g smör
ca 100 g kokos
2 msk sötningsmedel (strövariant)
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1,5 msk kallt kaffe
1 msk vispgrädde
1 äggula

Blanda som med "vanliga chokladbollar" och rulla sen i kokos.


Titta, de ser alldeles vanliga ut också.

Efter mina egna uträkningar så blir det ca 10 g kolhydrater på hela smeten. Jag gjorde mina chokladbollar rätt små, så det blev 25 st. Alltså knappt 0,5 g kolhydrater/boll. Väldigt mycket "low carb" för att vara ett "fikabröd", och väldigt mycket "high fat" eftersom kokos innehåller mycket fett. Klart godkänt!
...och GOTT!

11 kommentarer:

Lina sa...

Ska prova! I den varienten jag gjorde var det mörk choklad och grädde också tror jag... Men jag tror de här verkar godare.

Therese sa...

Hmm äggula i nåt som inte ska in i ugnen, sånt tycker jag inte om riktigt haha

Anonym sa...

Supergoda!!

Anonym sa...

Jag uteslöt äggulan och tog vanilj-essens istället för vaniljsocker och ca 3 matskedar sukrin som sötning! Blev supergoda!

Kim sa...

Ska man ha 100 gr kokos i själva smeten eller är det meningen att man ska rulla i all den kokosen? Tänkte testa! :)

Micaela sa...

Oh de där ska jag prova ikväll eller imorgon! Håller precis på att baka lchf skorpor=)

Anonym sa...

Ska all kokos vara i smeten eller ska man ha lite att rulla i oxå ?

Anonym sa...

Kokosen ska vara i smeten. Sen tar du man lite till och rullar i. :-)

Anonym sa...

Är detta recept helt ditt eget? Undrar vara källan kommer ifrån som att det är samma som jag använder mig av.

Elin sa...

Japp, det är faktiskt mitt eget recept... Så JAG är källan!!

Unknown sa...

Gjorde dessa idag, mycket goda och ett värdigt alternativ till "riktiga" chokladbollar.
Jag använde Icas Stevia Strö, och tog närmre 3 msk. Dessutom bytte jag ut ca 40 g smör mot kokosfett :)