lördag 10 oktober 2009

Suuupergott LCHF-bröd

Om man saknar bröd (som jag gör) så är detta ett supertips. Jag hittade ett recept på nätet, men eftersom jag inte hade alla ingredienser så fick jag göra om det lite. Ni får mitt, modifierade, recept eftersom jag inte vet hur det ursprungliga smakar :)

LCHF bröd

200g krossat linfrö
50g sesamfrö
50g hasselnötter
50g mandel
50g kruska kli
2tsk bakpulver
1msk brödkrydda
6 ägg
3dl grädde
50g smält smör

Börja med att mixa mandel, nötter och sesamfrö till ett "mjöl". Blanda därefter ihop alla torra ingredienser. Smält smöret och blanda det med äggen och grädden.
Blanda ihop innehållet i de två skålarna och häll det i en avlång, oljad, brödform. (Botten på formen ska vara täckt med olja (raps t.ex.). Oljan "följer med" smeten upp på kanterna...)

Grädda i 175 grader ca 1 timme (beroende på ugn). Jag hade stektermometer i och efter en timme var mitt bröd typ 96grader. Klart!

Låt brödet kallna och skär limpan i tunna skivor.

Enligt mina beräkningar innehåller hela limpan ca. 25g kolhydrater. Så ca 1g per skiva. Helt klart godkänt!

Inga kommentarer: