onsdag 11 augusti 2010

LCHF-våfflor

Igår började jag om på LCHF diet. Eller jag vill egentligen inte kalla det diet för det är inte jobbigt direkt. Det är mer som en livsstil.., och jag gillar't. Passar mig perfekt och jag mår så mycket bättre utan alla kolhydrater.

Vägde mig igår, och hade fasen gått upp 6 kilo under sommaren. Katastrof.

Idag gjorde jag våfflor som hela familjen älskade! Jag är ju sån som gillar att experimentera och detta experiment blev så himla bra.


LCHF våfflor (ca 10 st)


3 dl vispgrädde

6 ägg

200 g mandelmjöl (en påse mandel som man maler eller mixar till mjöl)

ca 40 g smält smör

1 tsk bakpulver

lite vanilljpulver (kan uteslutas)


Börja med att mala mandeln. Om man mixar så var noga med att få det riktigt finmixat. Vispa ihop grädden med äggen. Häll därefter i mandelmjölet, bakpulvret, vaniljpulver och det smälta smöret. Grädda som vanligt i våffeljärn.

Servera med grädde och bär. Jag hade bara frysta bär så jag blandade dem med lite sukrin.

Jättegott!

6 kommentarer:

mammigranten sa...

Välkommen tillbaka!

Lina sa...

Å gott! Men gick det att mixa mandeln så fint alltså? Jag börjar på måndag, ska äta friterade räkor i helgen... Har nog bara gått upp 2-3 kg, känns ändå ganska ok med tanke på intaget, hehe.

elin sa...

Malin: Tack!

Lina: Jag fick en mandelkvarn av G idag :) Köp dig en, det blir verkligen som mjöl av det. Kan tänka mig att bröd och sånt oxå blir bättre om det är finmalt...

Lina sa...

Aha! Ja det kanske jag får investera i då... Våfflor är ju gott!

Victoria (matplatsen) sa...

vilket bra tips, det ska jag absoluuuut testa!!! ser ju ut som vanliga :)

Såg att ni bygger lekstuga, hoppas den blev bra. Är det modellen från beijer?? Vi byggde en sån till Olivia för några veckor sen, blev supernöjda alla 3 ;)

kram Victoria

elin sa...

Victoria: Den inte bara ser ut som vanliga våfflor, de SMAKAR som vanligt också :) Våra barn kände nog iallafall ingen skillnad... Det enda var att de var lite mer porösa än vanliga kanske.

Lekstugan har vi köpt på cheapy, men jag tror att det är samma som ni har. Såg ut som det på dina bilder. Den blir jättefin, men min sambo tyckte det var otroligt dålig passform på bitarna, så han har fått fixa massa egna lösningar för att få ihop den. Men vi kanske hade otur...
kram